Späť na zoznam
okt 25, 2021
Blog

Viete, ktoré vitamíny by ste mali doplniť v jesennom období?

 

S jeseňou neprichádza len krásne sfarbené lístie, ale aj chladné a daždivé dni. Náš imunitný systém je často oslabený, pociťujeme únavu a mnohí z nás podľahnú chrípke alebo prechladnutiu. Aby sme zabránili týmto nepríjemným následkom, mali by sme správne vyživovať naše telo potrebnými vitamínmi a minerálmi. Viete, ktoré vitamíny by ste mali v týchto mesiacoch pravidelne prijímať a kde ich nájdete?

Vitamín C

Je známy ako kyselina askorbová, ktorá v tele pôsobí ako silný antioxidant a pomáha chrániť bunky pred poškodením voľnými radikálmi. Naše telo potrebuje vitamín C pri tvorbe kolagénu, zlepšuje vstrebávanie železa a podporuje imunitný systém, pretože chráni naše telo pred infekciami a chorobami.

Účinky vitamínu C na naše zdravie:

  • Znižuje riziko vzniku niektorých druhov rakoviny
  • Predpokladá sa ochranný účinok pred srdcovo cievnymi ochoreniami
  • Pravidelné užívanie vitamínu C má za následok skrátenú dĺžku trvania a miernejšie príznaky nachladnutia

V akých potravinách sa vitamín C nachádza?

Ovocie a zelenina sú tým najlepším zdrojom vitamínu C. Môžete ho získať konzumáciou:

  • Citrusových plodov (napríklad pomaranče, grapefruity, kivi)
  • Ostatné ovocie a zelenina (napríklad brokolica, jahody, melón, pečené zemiaky, paradajky)
  • Z potravín a nápojov, ktoré sú obohatené o vitamín C

 

Vitamín D

Vitamín D je rozpustný v tukoch, ktorý je prirodzene získavaný slnečným žiarením, potravinami a doplnkami stravy. Aj keď sa vitamín D tvorí pôsobením slnečného žiarenia v koži, väčšina populácie trpí jeho nedostatkom. Z tohto dôvodu je dôležité prijímať ho aj v potrave.

Účinky vitamínu D na naše zdravie:

  • Je potrebný na rast kostí a ich remodeláciu ( pri nedostatku môžu byť kosti tenké, krehké a deformované)
  • Zabraňuje krivici u detí a pomáha chrániť dospelých a starších dospelých pred osteoporózou
  • Podporuje imunitný systém
  • Má protizápalový a imunostimulačný účinok
  • Možná prevencia pred rakovinou hrubého čreva, prostaty a prsníkov

V akých potravinách sa vitamín D nachádza?

  • V rybách ako losos, tuniak, makrela
  • Hovädzia pečeň, syr
  • Rastlinné alternatívy mliek obohatené o vitamín D (mandľové, sójové, ovsené mlieko...)

Primárna cesta získavania vitamínu D je pôsobením slnečného žiarenia na pokožku. V rastlinných potravinách je obsiahnutý len v malom množstve, preto sa do nich väčšinou pridáva. 

 

TIP: Vegánsky vitamín D3, ktorý je získavaný z lišajníkov (a tým je nepochybne „čistejším“ zdrojom ako vitamín D3 živočíšneho pôvodu) sa nachádza v Body&Future rastlinných nápojoch. Takáto forma vitamínu D3 sa vyskytuje v prírode a nemá negatívny dopad na naše životné prostredie. Body&Future rastlinné alternatívy mliek (kokosové, mandľové, sójové, lieškovo- orieškové...) si viete veľmi rýchlo a z pohodlia vášho domova objednať cez e-shop LUNYS - https://lunys.sk/.