Späť na zoznam
jan 19, 2022
Blog

Vieme z vegánskej stravy získať všetky potrebné živiny?

Rozmýšľali ste, že sa začnete stravovať vegánsky? Či už zo zdravotného, morálneho alebo environmentálneho hľadiska? Pýtate sa však, do akej miery je vegánska strava zdravá a či z nej môžete získať všetky potrebné živiny?

 

Nutrične vyvážená a správne zostavená vegánska strava vám môže poskytnúť dostatok živín, vitamínov a je zdraviu prospešná. Viaceré štúdie uvádzajú, že vegánska strava oproti živočíšnej môže poskytovať zdravotné benefity, a to najmä:

  • môže znižovať krvný tlak
  • znižuje riziko srdcovo-cievnych ochorení
  • znižuje hladiny cholesterolu
  • znižuje riziko výskytu rakoviny
  • pôsobí ako prevencia proti cukrovke druhého typu
  • znižuje index telesnej hmotnosti BMI

Zdroj: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26853923/

 

Vegánske stravovanie si ale vyžaduje zvýšenú pozornosť. Aby bolo dostatočne vyvážené s potrebnými vitamínmi a minerálmi je potrebné zamerať sa hlavne na:

ŽELEZO

Železo hrá dôležitú úlohu pri tvorbe červených krviniek. Prenáša kyslík do celého tela a je pre nás mimoriadne dôležitý. Rastlinné zdroje železa sú fazuľa, brokolica, hrozienka, pšenica a tofu. Dôležité pri vegánskom stravovaní je zaradiť dostatok vitamínu C, ktorý pomáha nášmu telu absorbovať železo. Výborným zdrojom sú citrusové plody ( pomaranče, grapefruity, kivi ...), brokolica, jahody, paradajky, šípky, rakytník, zemiaky a tak ďalej.

BIELKOVINY

Proteín je dôležitou súčasťou takmer každej časti nášho tela. Zodpovedá za budovanie tkanív, svalov, buniek a ďalších telových štruktúr. Pri vegánskom stravovaní je dôležité dbať na dostatočný príjem esenciálnych aminokyselín. Výborným zdrojom bielkovín v rastlinnej strave sú orechy, arašidové maslo, semiačka, obilniny a strukoviny. Proteíny poskytujú aj rastlinné produkty, ako napríklad tofu a sójový rastlinný nápoj.

VÁPNIK

Je mimoriadne dôležitý, pretože prispieva k správnej funkcií svalov a kostí. Zaraďte napríklad sójové bôby, tmavú listovú zeleninu (brokolica, kel atď.). Zamerajte sa na rastlinné produkty, ktoré sú obohatené o vápnik, ako napríklad rastlinné nápoje alebo dostupné doplnky vápnika.

VITAMÍN D

Primárna cesta získavania vitamínu D je pôsobením slnečného žiarenia na pokožku. V rastlinných potravinách je obsiahnutý len v malom množstve, preto sa do nich väčšinou pridáva. Výborným zdrojom sú rastlinné nápoje obohatené o vitamín D, preto sú skvelou voľbou Body&Future rastlinné nápoje, ktoré obsahujú vápnik a vegánsky vitamín D, ktorý je prirodzene čistejším zdrojom ako vitamín D živočíšneho pôvodu.

VITAMÍN B12

Vitamín B12 pomáha udržiavať zdravý nervový systém a podieľa sa na produkcii červených krviniek. Nachádza sa v živočíšnej strave, preto je dôležité sledovať si jeho príjem pri vegánskom stravovaní. Zaraďte produkty, ktoré sú obohatené o vitamín B12 – napríklad sójové mlieko a niektoré obilniny. Odporúčame sa poradiť so svojím lekárom o doplnení vitamínu B12, ktorého deficiencia môže predstavovať problém.

ZINOK

Zinok je dôležitý esenciálny minerál v našom tele, ktorý je dôležitý pre náš imunitný systém. Nájdete ho vo fazuli, orechoch či sójových produktoch.

OMEGA 3 a 6 MASTNÉ KYSELINY

Omega 3 mastné kyseliny zlepšujú zdravie srdca a podporujú funkciu mozgu. Nájdete ich v ľanových a konopných semiačkach, sójových bôboch, mandliach či vlašských orechoch. Zamerajte sa na ich dostatočný príjem.

Zdroj: https://www.vrg.org/nutshell/vegan.htm#omegas

 

Venujte živinám, vitamínom a minerálom viac pozornosti a dopĺňajte ich v správnom množstve. Majte na pamäti, že základom je pestrá a vyvážená strava. Odporúčame sa poradiť s odborníkmi a lekármi, aby vaše telo nemalo deficienciu potrebných zložiek výživy.