Späť na zoznam
nov 12, 2021
Blog

Vedci upozorňujú na nedostatok selénu v ľudskom tele. Ako ho môžeme doplniť?

Počuli ste už niekedy o seléne? Tento úžasný minerál je životne dôležitý pre naše zdravie a hrá významnú úlohu v dôležitých procesoch v našom tele, vrátane metabolizmu a funkcie štítnej žľazy.

Slovenská republika patrí medzi krajiny s nízkou koncentráciu selénu v pôde, čo spôsobuje aj jeho nízku dostupnosť v potravinách a tým i v ľudskom organizme. Na základe nedostatočnosti selénu vo výžive sa zaradil medzi hlavné zložky potravín, ktorého príjem je nevyhnutné sledovať.

Prečo je pre nás selén dôležitý ?

Imunitný systém

Selén zohráva veľmi dôležitú úlohu pri posilňovaní nášho imunitného systému. Je významný antioxidant, pomáha znižovať oxidačný stres v našom tele, môže pôsobiť protizápalovo a teda prispieva k posilneniu imunitného systému. Priaznivo pôsobí v boji proti vírusovým infekciám, napr. pri herpese a pod. 

Štítna žľaza

Štítna žľaza u dospelých ľudí má zo všetkých orgánov v tele najvyšší obsah selénu. Jeho prítomnosť je dôležitá kvôli antioxidačnej aktivite a metabolizmu hormónov štítnej žľazy.  Prítomnosť selénu je kľúčová z hľadiska prevencie ochorení štítnej žľazy a udržaniu celkového zdravia.

Srdce

Strava, ktorá je bohatá na selén môže pomôcť udržiavať naše srdce zdravé. Nízke hladiny selénu sú spojené so zvýšeným rizikom srdcových chorôb. Selén napomáha udržiavať pod kontrolou oxidačný stres, čím sa znižuje riziko vzniku srdcových chorôb.

 

Rovnako je preukázané, že spolu s vitamínom E môže znižovať riziko vzniku niektorých druhov rakoviny. Je nevyhnutný pre zdravú pokožku, vlasy a zachovanie zraku. Naopak jeho nedostatok môže súvisieť s rozvojom mnohých imunitných aj nádorových ochorení, chronickým zlyhaním obličiek, cirhózou pečene, svalovou dystrofiou, sivým zákalom, Downovým syndrómom, zápalom pankreasu a mnohými ďalšími chorobami.

 

V ktorých potravinách sa selén nachádza?

Selén môžeme získavať z potravín živočíšneho, ale aj rastlinného pôvodu. Koncentrácia selénu sa značne líši od územia, dokonca aj regiónu. Napríklad jedna štúdia zistila, že koncentrácia selénu v brazílskom orechu sa výrazne líši od regiónu - zatiaľ čo jeden brazílsky orech z jedného regiónu poskytoval až 288 % odporúčaného príjmu, iné len 11 %.

V ktorom ovocí a zelenine vieme nájsť najviac zastúpený selén na Slovensku?

Marhule

Jablká

Slivky

Hrušky

Hrozno

Paprika

Paradajky

Mrkva

Kaleráb

Uhorky

Kapusta a mnoho ďalšieho.

Odporúčame konzumovať pestrú stravu, ktorá obsahuje viac ako jeden dobrý zdroj tohto dôležitého minerálu.

 

TIP: Ďalšia možnosť suplementácie selénu môže byť aj formou výživových doplnkov a produktov, ktoré sú obohatené o selén. Výbornou voľbou je unikátna vitamínová voda Body&Future IMMUNO, ktorá je špeciálne vyvinutá na podporu imunity. Obsahuje vitamín C, vegánsky vitamín D3, extrakt z kvetu ibišteka, prírodné polyfenoly a minerál selén.

Nájdete aj na e-shope LUNYS https://lunys.sk/obchod/?s=immuno

 

Zdroj:

https://www.vup.sk/index.php?mainID=1&navID=42

https://www.healthline.com/nutrition/selenium-benefits#1.-Acts-as-a-powerful-antioxidant

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5307254/